Co można znaleźć pod maską auta hybrydowego?
Każdy kierowca powinien wiedzieć, co można znaleźć pod maską samochodu. To pytanie pojawia się też często w grach logicznych, np. 96%. Większość pojazdów posiada takie same, albo zbliżone elementy i urządzenia. W tym artykule przedstawiamy, co znajdziemy pod maską auta hybrydowego.
Poniżej przestawiamy najważniejsze urządzenia w kolejności alfabetycznej:
Akumulator
Akumulator to jedno z najważniejszych urządzeń w autach hybrydowych. Urządzenia, jakie są montowane w autach tego typu to zazwyczaj akumulatory litowo-jonowe lub niklowo-metalowo-wodorkowe. Te pierwsze składają się z dwóch elektrod: jednej węglowej i jednej wykonanej z tlenków metali. Funkcję elektrolitu pełni w tym przypadku roztwór litu. Drugi typ składa się z anody, którą tworzą stopy metali takich jak m.in. nikiel, magnez czy kobalt. Katodą zaś jest niklowa płytka.
Oba akumulatory różnią się przede wszystkim pojemnością i gęstością energii. Wpływa to między innymi na ich wagę. Akumulator litowo-jonowy jest lżejszy i ma zdolność szybszego doładowywania. Jednak produkcja akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych jest tańsza, a one same lepiej zachowują się w niskich temperaturach. Oba rodzaje tych urządzeń są bardzo trwałe i zazwyczaj nie wymagają wymiany w aucie hybrydowym.
Uwaga: Akumulator do układu hybrydowego w samochodach marki Toyota jest umieszczony pod tylnym siedzeniem, a nie pod maską.
Bezpieczniki
Bezpieczniki to elementy, które odpowiadają za działanie zasilanych elektrycznie urządzeń w samochodzie. W starszych autach skrzyneczkę z nimi znajdziemy pod maską, ale w nowszych modelach mogą znajdować się w kabinie. Jeśli któryś z bezpieczników się przepali, należy go wymienić. Nie jest to trudną czynnością, szczególnie że skrzyneczka powinna być opisana. Dzięki temu wiemy za co odpowiada poszczególny bezpiecznik.
Chłodnica
Pod maską samochodu hybrydowego znajdziemy także chłodnicę. Jest to wymiennik ciepła, który jak nazwa wskazuje – ma chłodzić silnik spalinowy. Do tego procesu używa się specjalnego płynu chłodniczego, czyli najczęściej mieszanki glikolu etylenowego. Za pomocą zamontowanej w samochodzie pompy, jest on pompowany do chłodnicy. Urządzenie to ma za zadanie utrzymywać odpowiednią temperaturę silnika i nie doprowadzić do wrzenia. Nie może on także być wychłodzony, dlatego na chłodnicach montowany jest specjalny termostat. Dzięki temu temperatura zawsze jest na odpowiednim poziomie.
Filtry
Filtr oleju
Jedną z funkcji oleju silnikowego jest wypłukiwanie zanieczyszczeń i ubocznych efektów spalania. Te niechciane substancje muszą zostać gdzieś zmagazynowane, aby nie przyspieszały zużywania silnika i aby nie zanieczyszczały oleju. Właśnie po to jest montowany filtr oleju. To w nim magazynują się wszystkie zanieczyszczenia. Powinno się wymieniać go zawsze wtedy, kiedy zmieniamy olej. Odległość jaką pokonamy bez wymiany nie powinna przekraczać 15 tys. kilometrów.
Filtr powietrza
Jest to element układu dolotowego silnika, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza zasysanego do komory spalania z zanieczyszczeń. Filtr powietrza, który jest w pełni sprawny może oczyścić powietrze nawet w 100 procentach.
Taki filtr należy wymieniać przynajmniej raz w roku, albo co przejechane 20 tys. kilometrów. Jeśli powietrze na zewnątrz jest mocno zanieczyszczone, może pogorszyć przepustowość tego urządzenia. Taka sytuacja prowadzi do pogorszenia osiągów silnika. Co więcej, niewymieniany filtr powietrza i jego nieszczelny układ mogą spowodować zniszczenie cylindrów i pierścieni tłokowych.
Filtr kabinowy
Ten rodzaj filtra ma szczególne znaczenie dla zdrowia kierowcy. Zatrzymuje on w sobie bowiem wszelkie roztocza i zanieczyszczenia pochodzące z powietrza. Dbać o jego czystość powinni dbać w szczególności ludzie cierpiący na alergie. W samochodach montowane są dwa typy filtrów kabinowych: wykonane z włókniny, albo zawierające węgiel aktywny. Te drugie są droższe, ale dzięki nim do kabiny nie dostaną się szkodliwe gazy.
Filtr kabinowy należy wymieniać raz do roku. Wyraźną oznaką, że pora go zmienić będzie między innymi parowanie szyb. Ponadto zanieczyszczony filtr będzie powodował wytwarzanie nieprzyjemnego zapachu z nawiewu.
Układ wspomagania
Pod maską samochodu znajdziemy także układ wspomagania. Jego zadaniem jest ułatwienie prowadzenia pojazdu dzięki zmniejszeniu siły, jakiej kierowca musi użyć przy obracaniu kierownicy.
Paski
Pasek klinowy
Jest to bardzo ważna rzecz, jaka znajduje się pod maską auta. Pasek klinowy odpowiada za napęd prądnicy, czyli alternatora. Jeśli doszłoby do jego poluzowania, albo zerwania – dalsza jazda samochodem nie byłaby możliwa. Tej części nie jesteśmy w stanie wymienić sami, w takim przypadku musimy udać się do mechanika. Dobrze jest jednak sprawdzać jego stan co jakiś czas, aby nie doszło do takiej sytuacji.
Pasek rozrządu
Ten pasek przenosi napęd z wału korbowego na wałki rozrządu. W związku z tym jest pośrednio odpowiedzialny za czas otwierania i zamykania zaworów. Jest to element, który dopowiada za odpowiednią pracę silnika. Należy go systematycznie kontrolować, aby nie doszło do sytuacji zepsucia się którejś z zależnych od niego części.
Przewody
Pod maską auta znajdziemy liczne przewody. Przekazują one prąd z akumulatora do różnych elementów samochodu. Dzięki nim jest także możliwe przysyłanie sygnałów z czujników. Są wykonane z wytrzymałych, elastycznych materiałów.
Silnik
Silnik spalinowy
Ta jednostka ma różne funkcje w zależności od typu hybrydy, jaki wybierzemy. W hybrydzie szeregowej stanowi napęd dla generatora zasilającego silnik elektryczny. Dla hybrydy równoległej silnik spalinowy stanowi trzon, który odpowiada za działanie samochodu. W hybrydzie szeregowo-równoległej oba silniki są połączone z kołami i są odpowiedzialne za ich napędzanie.
Silnik elektryczny
Ten silnik również odpowiada za różne funkcje. Może stanowić główny napęd auta, albo pełnić rolę alternatora i rozrusznika. Zazwyczaj jednostka elektryczna wspomaga silnik spalinowy. Przy ich wspólnym działaniu zostają napędzane koła.
Wlewy płynów eksploatacyjnych
Wlew oleju z bagnetem do sprawdzania poziomu oleju
Pod maską auta znajdziemy wlew oleju. Obok niego będzie znajdował się bagnet, który pozwoli nam sprawdzić jego stan. Należy regularnie kontrolować ilość oleju, ponieważ jego niedobór może prowadzić do zatarcia silnika.
Wlew płynu hamulcowego
Pod maską znajdziemy także zbiorniczek na płyn hamulcowy. Jest to element układu chłodzenia. Odpowiednia ilość tego płynu ma wpływ na siłę hamowania samochodu.
Wlew płynu do spryskiwaczy
Otwierając maskę zobaczymy także wlew płynu do spryskiwaczy szyb. Należy uzupełniać jego ilość, aby z łatwością oczyszczać przednią i tylną szybę. Pamiętajmy, aby dostosować płyn do pory roku – letni płyn zamarznie zimą, przez co będzie bardzo trudny do usunięcia ze zbiorniczka.
Żarówki
Pod maską samochodu znajdziemy dostęp do żarówek lam przednich. Należy pamiętać, aby wymieniać je natychmiast po zauważeniu przepalenia (zawsze warto mieć w samochodzie zapasowe).
Podsumowanie
Pod maską samochodową w aucie hybrydowym znaleźć można (kolejność alfabetyczna):
- akumulator,
- bezpieczniki,
- chłodnicę,
- filtry: filtr oleju, filtr powietrza, filtr kabinowy,
- paski: pasek klinowy, pasek rozrządu,
- przewody,
- silniki: silnik spalinowy, silnik elektryczny,
- układ wspomagania,
- wlewy płynów eksploatacyjnych: wlew oleju z bagnetem, wlew płynu hamulcowego, wlew płynu do spryskiwaczy,
- żarówki.