Diesel czy benzyna lub hybryda - co wybrać w 2024 roku?
Wybór najlepszego silnika nie jest łatwym zadaniem. Należy wziąć pod uwagę to, czego oczekujemy od naszego auta i ile chcemy za nie zapłacić. Poniżej odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.
Diesel, a benzyna lub hybryda - często zadawane pytania
Czym się różni diesel od benzyny?
Pierwszą, ważną różnicą jest budowa silnika i to, w jaki sposób następuje zapłon. Silniki benzynowe potrzebują do tego wytworzonej iskry, natomiast w silnikach Diesla następuje zapłon samoczynny. Co więcej, diesle charakteryzują się niższym spalaniem. Olej napędowy posiada takie właściwości, które pozwalają na stworzenie bardzo wydajnych silników. Jednak należy pamiętać, że diesel jest dużo droższy w eksploatacji od silników benzynowych. Części, jakie są w nich montowane, np. turbosprężarki czy filtry cząstek stałych często wymagają wymiany lub naprawy. A niestety ich cena jest wyższa niż w przypadku benzynowych. Ponadto oba te silniki różnią się masą – diesel jest dużo cięższy od silnika benzynowego.
Jaki silnik lepiej wybrać: diesel, benzynowy, hybrydowy czy elektryczny?
Na to pytanie nie ma właściwej odpowiedzi. Na przykład silniki Diesla nie są tak ekologiczne, jak obiecywano, a ich utrzymanie jest kosztowne. Ponadto nie są to auta do miast – krótkie dystanse źle znoszą filtry cząstek stałych. Ale jako samochód na dalekie trasy diesel będzie doskonały. Jeśli jednak potrzebujemy lepszych osiągów, powinniśmy zdecydować się na benzynę. Nie są to niestety auta ekologiczne, ale dają dużo lepszą dynamikę i są stosunkowo tanie w utrzymaniu. Za to hybrydy i elektryki są świetne do miast. Jednak eko samochody nie sprawdzą się na długich dystansach, a miejsc na ich ładowanie w Polsce nie znajdziemy wiele.
Co jest szybsze: diesel, benzyna czy hybryda?
Szybkość danego auta zależy od pojemności zamontowanego w nim silnika i mocy koni mechanicznych, jakie udało się daną jednostką osiągnąć. Dlatego odpowiedź na pytanie, która jednostka spalinowa jest szybsza, nie jest oczywista. Uważa się, że najszybsze w tym zestawieniu będą silniki benzynowe. A to dlatego, że auta działające na tych jednostkach są bardzo dynamiczne. Sam fakt tego, że w autach sportowych montuje się niemal wyłącznie silniki benzynowe wskazuje na to, która jednostka jest najszybsza.
Co jest droższe hybryda, benzyna czy diesel?
Auta z silnikami Diesla i hybrydowymi są droższe niż benzynowe jednostki. Należy jednak pamiętać, że po dłuższym czasie te silniki się zwrócą. Ze względu na ich niskie spalanie, zapłacimy dużo mniej za paliwo. Silniki benzynowe są tańsze w momencie zakupu, ale tankowanie wyniesie nas o wiele więcej. Ponadto naprawa aut z silnikiem Diesla lub hybrydowym jest zazwyczaj droższa.
Co jest cichsze: diesel czy benzyna?
Zdecydowanie dużo ciszej pracuje silnik benzynowy. Hałas, jaki towarzyszy pracy Diesla wynika z zasady jego działania. W takich silnikach bowiem olej napędowy jest wtryskiwany w momencie, kiedy temperatura powietrza i ciśnienie są największe. Właśnie to spalanie generuje hałas. Jeśli zależy nam na cichej pracy silnika, powinniśmy zdecydować się na benzynę.
Spalanie: diesel vs benzyna - co jest tańsze?
Uważa się, że Diesel spali mniej paliwa niż silnik benzynowy. Dawniej takie stwierdzenie było jak najbardziej prawdziwe, jednak obecnie już nie do końca. Obecne silniki benzynowe są konstruowane tak, aby wytwarzać jak najmniej CO2. A co za tym idzie – generują mniejsze spalanie. Docelowo to Diesle miały być samochodami oszczędnymi, ale dziś dane niemalże się pokrywają. Ważna jest także cena paliwa, która obecnie albo się pokrywa, albo cena oleju napędowego jest wyższa. Jednak mimo wszystko, korzystając z Diesla na długich dystansach z pewnością zapłacimy na stacjach benzynowych mniej.
Co jest mniej awaryjne i tańsze w naprawie: benzyna czy diesel?
Starsze auta działające na silnikach Diesla mogą często ulegać awariom. Osprzęt silnika, turbosprężarka, czy wtryski silnika to tylko niektóre części, które mogą często się psuć. Jednak silniki benzynowe starszej daty wcale nie psują się dużo rzadziej. Współczesne samochody jednak są budowane ze znacznie lepszych, nowocześniejszych części. Dzięki temu niezależnie czy kupimy benzynę, czy Diesla – nie powinniśmy często odwiedzać warsztatu. Jeśli chodzi o koszty naprawy, to niestety przy Dieslu zapłacimy dużo więcej niż w przypadku benzynowej jednostki.
Czy warto kupić diesla na krótkie trasy do miasta?
Odpowiedź jest prosta – nie. Silniki Diesla nie są przystosowane do jazdy na krótkie dystanse. Jeśli potrzebujemy auta tylko na dojazdy do pracy, to powinniśmy wybrać coś innego. Jazda po mieście bywa bowiem dla Diesli niemal zabójcza. Zamontowany filtr cząstek stałych często wtedy bardzo szybko się zapycha, a osprzęt silnika ulega awariom. Naprawa tych części jest bardzo kosztowna. Dlatego może lepiej zdecydować się na inny silnik, jeśli chcemy jeździć po mieście.
Jakie wady i zalety ma silnik diesla?
Ludzie, którzy decydują się na Diesla na pewno zwracają uwagę na niskie spalanie. Istotnie, jest to jedna z największych zalet tego silnika. Zestawiając go z jednostkami benzynowymi łatwo zauważyć, że jesteśmy w stanie zużyć do 3 litrów mniej na 100 km. Diesel charakteryzuje się też wyższym momentem obrotowym. Kolejną zaletą jest także ogromna trwałość tych silników. Jednak posiada on także wady. Pierwszą z nich jest cena takiego samochodu. Auto z silnikiem Diesla jest niestety dużo droższe niż to z silnikiem benzynowym. Inną wadą są koszty naprawy. Jeśli auto ulegnie awarii – zapłacimy w warsztacie naprawdę duże pieniądze za jego naprawę.
Co się szybciej nagrzewa diesel czy benzyna?
Silniki benzynowe nagrzewają się szybciej niż Diesle. Jednostki napędzane olejem napędowym potrzebują na ten proces więcej czasu, ale dzięki temu są trwalsze. Jednak jeśli zależy nam na szybko nagrzewającym się silniku powinniśmy postawić na benzynę. Testy wykazały, że takie jednostki potrzebują nawet 4 minut mniej do pełnego nagrzania niż Diesle.
Czy diesel pojedzie na benzynie?
Silnik Diesla nie jest w stanie pracować na benzynie. Jeśli zdarzy nam się omyłkowo nalać do baku benzyny, należy wezwać lawetę i odprowadzić auto do mechanika. Jeśli nie zdążyliśmy uruchomić auta, wystarczy wypompowanie paliwa z baku i przeczyszczenie całego układu paliwowego. Należy także wymienić filtr paliwa. Jeśli jednak samochód został uruchomiony, musimy liczyć się z większymi kosztami naprawy. Przy takim działaniu możemy uszkodzić wtryskiwacze i pompę wtryskową. Wtedy naprawa będzie nas drogo kosztować.
Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach trasy?
Jeśli musimy pokonać Dieslem krótki dystans, warto pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, nie jedź od razu po odpaleniu auta. Daj silnikowi czas na rozgrzanie, pozwól mu złapać wyższą temperaturę. Podczas samej jazdy nie jedź za szybko i unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania. Kiedy dojedziesz na miejsce, pamiętaj aby nie wyłączać silnika od razu. Musisz odczekać parę minut, aby turbina się schłodziła.
Gaz lpg czy diesel – co wybrać?
Kierowcy zawsze chcą znaleźć rozwiązanie, w którym będą mogli płacić za paliwo jak najmniej. Silniki Diesla mają stosunkowo niewielkie spalanie, więc nie zapłacimy dużo na stacjach benzynowych. Jednak kosztowne będą wszelkie naprawy, a w tych silnikach dużo elementów ulega szybkiej eksploatacji. Wydaje się zatem, że instalacja LPG jest wydajniejsza. Trzeba jednak pamiętać, że zamontowanie jej jest dość kosztowne. Ponadto nie każdy samochód dobrze poradzi sobie z takim rozwiązaniem. Co więcej, auto na gaz wymaga częstszego serwisowania.
Co najlepsze do miasta: samochód hybrydowy, elektryczny, benzynowy czy diesel?
Zdecydowanie do miasta najlepiej nadają się auta hybrydowe i elektryczne. Silniki Diesla nie nadają się na krótkie trasy, a benzynowe dużo spalą. Za to samochody elektryczne i hybrydy nie dość, że są ekologiczne, to jeszcze bardzo komfortowe. Hybryda na krótkim dystansie i przy spokojniej jeździe może wcale nie korzystać z jednostki spalinowej. Co za tym idzie – nie zapłacimy dużo za benzynę. Z kolei auto elektryczne nie nadaje się na długie dystanse, ale do miasta jest idealne. Te ciche i komfortowe samochody to doskonały wybór dla ludzi, którzy nie pokonują długich dystansów.
Koniec produkcji silników diesla
Jeżeli planujesz kupno nowego samochodu, to nie musisz się już zastanawiać czy warto kupić diesla, ponieważ nowe samochody z silnikiem diesla w przypadku wielu popularnych marek (np. Toyota) nie są już produkowane. Kolejne największe koncerny motoryzacyjne rezygnują z produkowania nowych silników działających na tej technologii. Ma to duży związek z koniecznością zmniejszenia emisji CO2. Producenci, którzy nie dostosują się do norm będą musieli płacić wysokie grzywny. Ponadto zauważono, że zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi maleje. Koszty produkcji i modernizacji takich silników także nie są już opłacalne.
Samochody hybrydowe i elektryczne coraz popularniejsze w 2024 roku
Według producentów takich jak Volvo czy Toyota, nastaje era samochodów elektrycznych. Duże nastawienie na ekologię prowadzi do wycofywania z rynku aut spalinowych. Coraz więcej kierowców decyduje się na zakup auta hybrydowego lub całkowicie elektrycznego. Dzięki temu ograniczają spalanie i zapewniają sobie jazdę w komfortowych, cichych warunkach. Coraz więcej państw decyduje się na dawanie dofinansowań do tego typu pojazdów oraz budowanie dużej ilości stacji ładujących.
Podsumowanie: Jaki silnik wybrać?
Wybór odpowiedniego silnika zależy od naszych wymagań co do samochodu. Jeśli oczekujemy dużej dynamiki jazdy i nie przeszkadzają nam wysokie rachunki na stacjach paliw, powinniśmy zdecydować się na benzynę. Z kolei Diesel świetnie sprawdzi się jako auto, które musi pokonywać długie dystanse. Jednak patrząc na zmieniający się rynek motoryzacyjny może warto zastanowić się nad jednostką elektryczną lub hybrydową? Nowoczesne technologie dają nam szeroki wachlarz rozwiązań i na pewno każdy kierowca znajdzie w nim coś dla siebie.