MINI Cooper S E Countryman ALL 4 - Plug-in Hybrid

MINI Cooper Countryman (SE ALL 4) to pierwsza hybryda typu plug-in tej marki. Nowy model jest znacznie większy niż dotychczas znane auta tej firmy, jednak zachowuje w sobie wszystkie jej najbardziej charakterystyczne cechy.

Nowy, większy MINI Cooper SE Countryman ALL 4

Countryman jest jak dotąd największą modyfikacją, jakiej dokonano na autach tej marki. Stworzono pięciodrzwiowego SUVa, który od standardowego MINI jest aż 1,25 metrów dłuższy. Nowy model jest autem bardzo przestronnym, wyposażonym o pojemny, 450 litrowy bagażnik.

Samochód ten różni się od wcześniejszych wersji, ale przy jego produkcji nie zapomniano o klasycznych rozwiązaniach marki. W MINI Cooper Countryman znajdziemy znajome okrągłe zegary na desce rozdzielczej oraz charakterystyczne reflektory i lusterka.

Silniki Coopera

MINI Cooper Countryman Plug-in Hybrid został wyposażony w dwie, silne jednostki napędowe. Pierwsza z nich to trzycylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1499 cm3, o mocy 136 KM. Druga, elektryczna jednostka, dodaje 88 KM. Według producenta łączna moc obu silników to aż 224 KM.

W Countrymanie spotkamy się z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Ponadto, dostaniemy napęd na cztery koła, w którym przód napędza benzynowa jednostka silnika, a tył – elektryczna.

Takie parametry, jakie posiada nowy MINI Cooper pozwalają osiągnąć prędkość 100 km/h w 6,8 sekundy. Patrząc na gabaryty i masę tego samochodu, to bardzo dobry wynik.

Silnik elektryczny i jego bateria

Elektryczny silnik Countrymana został wyposażony w baterię o pojemności 7,6 kWh. Czas jej ładowania w specjalnym punkcie wynosi 2,5 h, a jeśli chcemy wykorzystać zwykłe gniazdka będziemy musieli poczekać ponad 3 godziny.

Producent podaje, że na naładowanym silniku elektrycznym użytkownik jest w stanie przejechać ponad 40 km. W rzeczywistości jednak uda nam się przejechać tylko około 22 km, co może rozczarować niektórych sympatyków hybryd.

Spalanie w MINI Cooper Countryman

Jednym z najważniejszych atutów hybrydy powinno być niskie spalanie. Ale czy Countryman nie zawiedzie nas w tej dziedzinie? Niestety, wszystko uzależnione jest od wielu czynników. Typu jazdy, warunków atmosferycznych i naładowania silnika elektrycznego.

Jeśli wybierzemy się w długą trasę, możemy spodziewać się spalania w okolicach 8 l/100 km. To dlatego, że odcinek pokonany na silniku elektrycznym jest stosukowo niewielki.

Countryman to samochód, który bardzo dobrze czuje się w środowisku miejskim. Dzięki pokonywaniu stosunkowo niewielkich odległości możemy zadbać o niskie spalanie i ekologiczną jazdę. Przy jeździe miejskiej i na włączonym trybie eDrive Auto jesteśmy w stanie zmniejszyć spalanie do około 2l/100 km.

MINI Cooper S E Countryman All4 - Plug-in Hybrid

Wnętrze auta

Nowy MINI może poszczycić się naprawdę przestronnym wnętrzem. Dzięki swoim sporym rozmiarom oferuje użytkownikowi komfortową jazdę. Zamontowane w nim duże fotele zapewniają wygodę podczas długich tras.

Wspomniany wcześniej pojemy bagażnik posiada funkcję Picnic Bench, czyli wysuwaną ławeczkę, która z pewnością umili nam czas w trakcie postoju.

Na desce rozdzielczej w Countrymanie mamy okrągły wyświetlacz, który umożliwia korzystanie z funkcji takich jak muzyka, nawigacja, czujnik parkowania czy połączenie z telefonem. Otacza go LEDowy pasek, który zmienia kolory zgodnie z włączoną funkcją.

Ciekawostką jest możliwość podłączenia telefonu do samochodu za pomocą aplikacji MINI Connected. Pozwala ona sprawdzać informacje o ostatnio pokonanych trasach, spalaniu czy stanie naładowania silnika.

Komputer pokładowy

W MINI Cooper Countryman komputer pokładowy został umieszczony na desce rozdzielczej, tuż pod wskaźnikiem prędkości. Znajduje się on niemal pod kierownicą, co dla niektórych kierowców może być niedogodnością.

Z komputera pokładowego możemy dowiedzieć się między innymi ile wynosi spalanie, jaką odległość możemy pokonać na naładowanym silniku elektrycznym oraz jakie są ograniczenia prędkości.

Niestety korzystanie z menu może przysporzyć kłopotów. Poruszamy się po nim za pomocą wyłącznie jednego przycisku, umieszczonego na końcu dźwigni kierunkowskazów. Z tego powodu nie mamy możliwości cofania się w menu, możemy jedynie przełączać opcje po kolei.

Jazda Countrymanem

Zgodnie z tym, co mówi producent – jazda tym modelem MINI Coopera jest prawdziwą przyjemnością. Przestronne, wygodne wnętrze razem ze świetnym połączeniem dwóch silników tworzą naprawdę dobry samochód.

Contryman pozwala na pewną jazdę, a odpowiednio wyciszona kabina umila jazdę. Co prawda, podczas rozwijania większych prędkości da się odczuć opór powietrza, ale nie jest to wielką niedogodnością.

Co najlepsze, ten MINI Cooper potrafi bardzo sprawnie przyspieszać. W porównaniu do innych samochodów hybrydowych jest w stanie wykonać pożądany manewr w bardzo krótkim czasie. Zastosowany tutaj napęd elektryczny nie ma służyć wyłącznie ekonomii, ale umożliwiać bardzo skuteczne przyspieszanie.

Pokonywanie zakrętów to kolejna specjalność tego modelu. Producent chciał zapewnić użytkownikom gokartową radość z jazdy i w pełni mu się to udało. Jazda Countrymanem po zakrętach jest całkowicie bezpieczna, bo utrata równowagi jest niemal niemożliwa.

Cena modelu

MINI Cooper Countryman jest hybrydą, która niestety nie należy do tanich. Podstawową wersję modelu jesteśmy w stanie nabyć za 145 300 zł (dane z 2020 roku). Ale jeśli chcemy rozszerzyć go o udogodnienia takie jak na przykład opony run-flat, dach panoramiczny, lepszy zestaw głośników lub reflektory LED, to musimy liczyć się z o wiele wyższą ceną.

Podsumowanie

Podsumowując, MINI Cooper Countryman to bardzo ciekawy model dostępny na rynku. Zachęca nie tylko ciekawym wyglądem, ale i wnętrzem. Nawiązuje do dobrze wszystkim znanych modeli tej marki, ale jest o wiele większy i masywniejszy. Warto wypróbować tę hybrydę, aby przekonać się jak wielką przyjemność z jazdy można osiągnąć dzięki takiemu idealnemu połączeniu silników.